Luahan hati Syed Mokhtar Bukhary berkenaan Najib Razak??

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

1. Selama ini saya menulis kepada ahli UMNO dan rakyat Malaysia n islam (izin edit sikit jer) izinkan saya buat kali pertama menulis kepada rakyat Malaysia. Hari ini, Perdana Menteri Mohd Najib Razak sudah menjadi seperti sampah dan kain buruk kepada sebahagian rakyat Malaysia yang mempunyai kepentingan politik dan yang sekadar ikut-ikutan. olah-olah Mohd Najib tidak pernah berbuat apa-apa kepada kita.

2. Hampir menitis air mata saya apabila melihat keadaan di media sosial, rangkaian perbualan WhatsApp dan perbualan politik di kalangan sebahagian besar rakyat Malaysia yang mencerca, menghina, memfitnah dan menipu untuk memburukkan Mohd Najib.

3. Memang dalam masa lapan bulan ini Mohd Najib berhadapan dengan kemelut 1 Malaysia Development Berhad (1MDB). Mohd Najib dalam usaha memulihkan 1MDB kerana beliau percaya syarikat ini sungguhpun bermasalah, ia adalah masalah yang perlu diselesaikan.

4. Tidak cukup itu Mohd Najib dituduh merompak wang 1MDB sebanyak RM 2.6 Bilion. Siasatan SPRM mendapati ia tidak benar.  SPRM juga mengesahkan ia merupakan sumbangan dana politik yang tiada kena mengena dengan sebarang keputusan  atau hasil kerajaan mahu pun 1MDB.

5. Dengan kata lain tiada unsur rasuah atau korupsi. Rakyat biasa memang tidak faham dan tidak akan faham permainan politik ini. Baiklah kita anggaplah ini sisi buruk Mohd Najib. Soal salah atau tidak biarkan Undang-undang menentukan. Namun, apakah sejak mengambil alih pentadbiran Mohd Najib tidak melakukan apa-apa kebaikan kepada kita semua rakyat Malaysia sehingga beliau layak dijadikan bahan jenaka, cercaan, umpatan dan lebih teruk difitnah?

6. Selama lima tahun Mohd Najib memacu pertumbuhan ekonomi negara yang begitu cemerlang. Sudah lupakah rakyat Malaysia bahawa sejak pentadbiran Mohd Najib, jumlah pelaburan asing langsung meningkat dari RM 5.1 Bilion pada 2009 (tahun beliau mengangkat sumpah) meningkat kepada RM 29.183 B (2010), RM 37, 325 B (2011), RM 31,118 B (2012), RM 38.8 B (2013) dan RM 39.6B pada 2014.

7. Apakah kerana kita tidak mendapat dan secara langsung, maka kita tidak langsung menghargai pentadbiran Mohd Najib? Pertumbuhan dan pelaburan besar inilah yang membolehkan ramai dari kita meningkatkan taraf hidup. Dulu makan di KFC atau McDonald adalah acara bila dapat gaji, hari ini sebahagian besar sudah menjadi acara mingguan dan harian.

8. Mohd Najib juga dimaki hamun oleh sebahagian rakyat yang tidak mahu membaca dan mengkaji apabila ringgit jatuh kepada RM 4 per USD 1. Kejatuhan nilai ringgit terburuk dalam tempoh 17 tahun adalah fenomena antarabangsa berikutan hampir semua matawang negara pesat membangun mengalami kejatuhan berbanding dolar.

9. Adakah rakyat Malaysia tahu daripada 174 matawang dunia, hanya 18 matawang yang tidak terjejas berikutan pengukuhan US Dollar? Malaysia sebagai negara pengeksport minyak dan minyak kelapa sawit sama seperti beberapa negara yang komoditi utama jatuh.
10. Bencinya mereka kepada Mohd Najib, sanggup menipu mengatakan keadaan sekarang lebih teruk dari 1998.

11. Ramai tidak suka tapi saya mahu sebut juga bahawa di bawah Mohd Najib, pembangunan luar bandar digandakan, Sabah dan Sarawak serta kawasan pedalaman mendapat perhatian khusus. Polisi pro-rakyat seperti BR1M, Klinik 1 Malaysia, Pusat Tranformasi Bandar (UTC), Permata, bantuan pembinaan rumah rakyat miskin, pembinaan rumah mampu milik untuk rakyat dan ratusan pembaharuan lain; dilaksanakan dengan pantas bagi mengurangkan beban hidup rakyat dan karenah birokrasi.

12. Malangnya ini dilupakan oleh sebahagian rakyat kerana mereka suka melihat keburukan dari kebaikan. Kita lebih suka mendengar keburukan dari kebaikan. Budaya apa, ajaran apa dan budi apa yang kita ada hari ini?

13. Sangat mengelirukan yang banyak memaki hamun dan mencerca Mohd Najib di laman sosial ialah manusia Melayu, Islam dan ada yang bertudung. Mereka seolah-olah lupa sumbangan dan usaha Mohd Najib menyediakan begitu banyak peluang dan modal kepada bumiputera dan pembangunan syiar Islam.

14. Sepanjang lima tahun pentadbiran ini sudah berbilion Mohd Najib beri bantuan dan peruntukan kepada kaum bumiputera. Namun Melayu tidak pernah sepatah mengucap terima kasih. Sebaliknya apabila Mohd Najib mengumumkan bantuan 50 juta kepada usahawan Cina, itulah dijadikan modal memaki Mohd Najib.

15. Melayu apa, Islam apa kita ini? Hanya kerana diuji sedikit dalam kegetiran ekonomi kini, kita mula menghina dan mencerca pemimpin Islam. Sebahagian kita menghina pemimpin Islam hanya kerana prasangka buruk dan kecewa dengan kehidupan kita sendiri?

16. Perdana Menteri yang kita hina ini, seperti kata Profesor Ridhuan Tee Abdullah, merupakan penggerak pendamaian Islam di seluruh dunia, dari mengatur pertemuan Fatah dan Hamas di Kuala Lumpur,  sehinggalah turun sendiri ke Gaza bagi mendamaikan umat Islam di sana.

17. Mohd Najib juga turun sendiri ke Selatan Filipina bagi membantu umat Islam, menamatkan konflik 70 tahun  bangsa Moro dengan kerajaan Filipina; dan sekarang sedang berusaha menyelesaikan konflik umat Islam Selatan Thailand yang telah berlarutan selama 50 tahun.

18. Malangnya ada antara kita bukan sekadar mahu menjatuhkan beliau, malah sanggup memfitnah, memaki hamun dan tidak mahu menerima sebarang penjelasan langsung kerana kepentingan politik. Tidak cukup itu, isteri Perdana Menteri juga dicerca, dihina dan dituduh bermacam-macam, seolah-olah kita semua hidup berjiran dengannya dan tahu segala perilaku beliau.

19. Mohd Najib sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari kesilapan dan kelemahan. Namun apakah sekian banyak usaha baik yang dibuat beliau ini tak ubah seperti mencurah air di atas daun keladi? Atau kita sudah menjadi bangsa yang tidak mengenang budi?

20. Hari ini Allah uji kita sedikit, kita sudah berpecah belah, lupa kepada jasa dan usaha pemimpin hari ini dan menafikan nikmat hidup di negara ini yang jauh lebih baik dari sebahagian negara.

21. Sedar atau tidak mereka yang memperlekehkan kerajaan hari ini melalui gosip, taksub dan taklid buta kepada usaha menjatuhkan Mohd Najib telah mewujudkan krisis keyakinan kepada negara ini di kalangan pelabur asing.  Jadi siapa yang sedang memusnahkan negara ini, Najib atau kita sendiri?

Akhirul kalam, jangan kita kufur (nafikan) nikmat Allah kerana saya khuatir suatu hari nanti Allah tarik nikmat ini.

Wassalam

25 thoughts on “Luahan hati Syed Mokhtar Bukhary berkenaan Najib Razak??

  • 30/08/2015 at 1:50 pm
    Permalink

    walau apa pun terjadi mari kita umat Islam pertahankan Agama Islam…

    Reply
  • 30/08/2015 at 1:56 pm
    Permalink

    Rakyat pun boleh nilai tak payah orang-orang yang di suruh atau di perintah, jutawan ke, ahli politik ke atau rakyat biasa, masing-masing boleh undi satu aje, kalau ingat betul sila buat pilihanraya?

    Reply
    • 30/08/2015 at 3:20 pm
      Permalink

      penilaian apa yg kau dah beri kpd najib ? dari ayat kau , sama mcm tan sri nyatakan , kau antara org yg tak tahu berterima kasih.

      Reply
    • 31/08/2015 at 12:02 am
      Permalink

      Klu nak ikut penilaian org tua nyanyuk tu…sukar kita lihat yg positif.
      Dpd ke hulu ke hilir usung cerita yg sama…baik dia dakwa najib tu ke mahkamah dpd mengata..betul tak?
      Dia tak meroyan…najib pun tak meroyan

      Reply
    • 31/08/2015 at 7:12 am
      Permalink

      Apa yang masih tak ouashati lagi? Apa lagi yang kamu mahu Najib lakukan? Bukan penjelasan yang kamu mahukan tapi sebenarnya kamu mahukan kerajaan yang sediada sekarang tumbang. Walau Najib turun sekalipun aku pasti kamu tak akan puashati kerana kamu adalah pembenci kerajaan BN yang dipilih secara sah oleh rakyat.

      Reply
  • 30/08/2015 at 2:07 pm
    Permalink

    TERIMA KASIH ATAS PENCERAHAN ANDA DATOK SYED MOKHTAR…MUDAH-MUDAHAN ANDA DI BAWAH LINDUNGAN ALLAH……SAYA MENYOKONG KEPIMPINAN DATUK SERI NAJIB KERANA BELIAU ISLAM, MELAYU DAN BERJIWA KENTAL…….INSYAALLAH SAYA AKAN MENDOAKAN SEMOGA NIAT PEMIMPIN ISLAM YANG IKHLAS AKAN DIMAKBULKAN OLEH ALLAH,,,INSYAALLAH…..ALLAH HU AKBAR…HIDUP DATUK SERI NAJIB

    Reply
    • 31/08/2015 at 12:03 am
      Permalink

      Melayu mudah lupa…
      Yg nak jadikan najib pm boneka tak akan lupa..
      Tak akan lupa nak berkuasa…ptuiih!!!

      Reply
  • 30/08/2015 at 2:22 pm
    Permalink

    Selain dpd dapigs dan pukiR….manusia yg sial dan cuba nak jatuhkan maruah najib adalah mahataik pukimak si mamak kerala!!!!
    Hanya krn 2 isu iaitu 1mdb dan rm2.6bil maka habis segalanya dipusing demi nak jatuhkan kerajaan sedia ada.
    Penjelasan demi penjelasan bak masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri…tiada erti bagi mrk.
    Mudah cerita…kpd puak mamak kerala dan mahataik khasnya…andai korang cukup lengkap segala bukti…aku cabar korang agar dakwa najib di mahkamah sekarang!!!!!Muak dan mual dgn tohmahan korang.Tak kesah aku klu najib disabit kesalahan jika sah dia bersalah dpd korang spin satu dunia dgn cerita tokok tambah tanpa pghujung.Andailah klu korang anak jantan dan bukan anak babi yg jadi anjeng bershit 4 dapigs!!!
    Mahataik!!!!Aku nak lihat ko pegi dakwa najib dlm tempoh sebulan slps 31 Ogos nie….aku cabar ko dpd ko jadi munafik memalukan bangsa, agama dan negara dgn jadi barua bershit 4.
    Klu tidak…ko hanya buat fitnah dan ko kecewa dan bengang krn tak dpt jadikan najib boneka!!!
    22 tahun ko jadi pm…brapa org melayu yg ko dpt jadikan spt ts syed mokhtar????!!!
    Sblm ko makin teruk jadi munafik…cabar ko dgn penjilat jobo dapigs…dakwa najib di mahkamah!!!Aku dan majoriti rakyat tak kesah apa keputusannya…umno/bn tak ketandusan pemimpin..Yang penting tiada pm boneka kpd mahataik atau tokong dapigs!!!!!!!

    Reply
    • 01/09/2015 at 12:32 pm
      Permalink

      Cakap macam orang tak dak agama… gunalah bahasa yg baik2 sikit… kita kan orang melayu yg kaya budo bahasa dan orang islam yg terkenal dengan akhlaknya??

      Reply
  • 30/08/2015 at 2:35 pm
    Permalink

    Tan sri…I bet that u wil write differently if u r at d bottom of d community. ..u r up there w yr billions which u hv benefited fm umno cronyism since tun m time…

    Reply
    • 30/08/2015 at 3:01 pm
      Permalink

      Alahai….ko tahu ker sejarah hidup ts syed mokhtar???Ko tahu brapa juta dia sumbangkan utk kebajikan demi bangsa dan agama???
      Adakah permulaannya mahataik yg bantu!???Spt anak2 mahataik yg kaya raya dan bangkrap tapi diselamatkan oleh bapak mrk!!!!Duit sapa yg dia guna utk selamatkan anak2nya.Sesapa yg pernah hidup era mahataik…tahu lah!!!Sayang ketika era mahataik tiada smartphone…klu tak dosa2 dia habis terbongkar.
      Bagi aku..ts sm jujur dgn kata2nya…
      Hanya puak penjilat jobo dapigs bershit 4 yg gila akan kuasa politik jer tak akan faham.
      Apa yg diperkatakan ttg najib oleh ts sm mmg benar dan msh dlm ingatan aku.Sama juga dgn apa yg mahataik si munafik tu telah lakukan utk negara.Tabik buat mrk!!!
      Cuma…bila manusia dah gila nak berkuasa dan ingin berkuasa…sanggup menjatuhkan aib dan maruah org lain adalah pantang bagi aku melihat dan mendengarnya.
      Seolah2 mrk tu standard nabi yg tiada pernah berdosa.

      Reply
    • 30/08/2015 at 3:18 pm
      Permalink

      Used your head before talking . jangan guna kepala lutut. bukan kau sorang rasa susah. aku dan 29juta rakyat lain terasa susah.lagi 1. kalau kau islam , kau mesti percaya dgn ujian tuhan kpdnya. sepatutnya sebagai org yg mengaku islam , kau membantu kerajaan dengan berdoa memohon kpd Allah supaya kita dibebaskan dari kemelut ekonomi.rupanya kau masih tak faham lagi peranan kau sebagai org islam. yang kau tahu , fitnah org dgn teori kroni umno kau. bodoh punya melayu. kau antara melayu yg tak pernah rasa syukur.

      Reply
    • 30/08/2015 at 5:33 pm
      Permalink

      Ini lah standard melayu bertuankan cina. Kalau cina kaya tak apa tapi bila melayu kaya macam2 dia fitnah

      Reply
    • 30/08/2015 at 10:07 pm
      Permalink

      Puak mamak kerala yg tak tahu bersyukir…
      Tak dpt kuasa..
      Tak dpt bonekakan org..
      Buat apa saja wlpun jadi munafik dan berdosa asalkan nafsu dilayan…
      Melayu bangsat..
      Mahataik bangsat..

      Reply
    • 31/08/2015 at 12:14 am
      Permalink

      Apa yg ko susah sgt!!!!;
      Kebulur ker ko dan keluarga ko selama ini sampai mampu ke internet!!!!
      Tahun 1997/1998…krisis ekonominya tak sama…loan keta msh kekal…loan bank msh kekal…nasi lemak msh kekal..
      Gst?!!!mahataik pon nak buat gst tapi takut cina tak sokong..mansuh!!!
      1mdb..bukan ambik wang rakyat.. Malah dah bnyk 1mdb tolong bina rmh, pibg dan hantar org pegi haji..
      Mahataik bail out kroni dan anak2nya guna lbh 100bil wang rakyat…
      Rm2.6 bil…derma org dan bukan wang rakyat..
      Macam nie jer lah cai…
      Klu ko rasa susah sgt.berpakatlah dgn mahataik dan kuncu2nya yg ramai kaya raya tu pegi dakwa najib di mahkamah..
      Klu ko laki wajib malu dgn wanita langkawi yg berani saman najib…
      Jgn jadi penjilat mahataik jer…pegilah pakat ramai2 dakwa najib…
      Kami yg dok di kpg nie dah bosan dan mual dgr cerita karut mahataik yg tiada kesudahannya…
      Rasa2nya orang tua tu dah tahap halusinasi tapi belum sampai stage gila lagi…Seblm dia gila ko bawak dia pi dakwa najib dgn segera!!!
      KO FAHAM TAK!!!!

      Reply
    • 23/02/2017 at 9:19 am
      Permalink

      Jgn pransangka dgn tansri, ebgitu byk jasa tansri pd anak@yatim, org miskin beliau ada bina sekolah utk anak yatim,yayasan albukhary utkbantu anak org susah smbung belajar, dan byk…you may ask org kedah klau tak percaya, dont just simply tuduh dia …kita bina apa…., bina kebenciandn ketidaksyukuran,

      Reply
  • 30/08/2015 at 2:46 pm
    Permalink

    Bila mrk rela dgr gossip dn fitnah. Berdoa dn berzikir utk negara

    Reply
  • 30/08/2015 at 3:12 pm
    Permalink

    peyokong mantan nyanyuk , peyokong peliwat & peyokong cina komunis lepas ni akan serang tan sri pulak. tunggu dan lihat. mereka memang pantang kalau ada org melayu yg berkata benar pasal pentadbiran najib.

    Reply
  • 31/08/2015 at 4:28 am
    Permalink

    AKU DAH CAKAP….ITU BAPAK MELAYU MUDAH LUPA. SELAMA 22 TAHUN SUROH AHLI BERSATU SUPAYA KEKAL JADI PRESIDEN PARTI. 22 TAHUN SUROH RAKYAT BERSATU SUPAYA KEKAL JADI PERDANA MENTERI AGAR DAPAT KAYAKAN TAIKUN2 CINA.
    SEPATUTNYA 22 TAHUN JADIKAN MELAYU SENANG WALAU TAK KAYA MACAM CINA. DASAR PENGSWASTAAN NEGARA….SAPE UNTUNG….SAPE SENANG. DEB TERHAKIS SEJAK ZAMAN SAPE…..
    SEMOGA NAJIB SABAR DENGAN SEGALA FITNAH. KITA DOAKAN NEGARA INI DIJAUHKAN DARI FITNAH DAJJAL…..

    Reply
  • 30/12/2015 at 8:16 am
    Permalink

    KALAU TAK KERJA KERAS DAN MALAS BOLEH KAYA KE….HEHEHE

    Reply
  • 10/03/2016 at 1:50 pm
    Permalink

    Anonimous………kamu ini org apa? Agama apa? Hensem sangat ke?

    Reply
  • 13/01/2017 at 8:56 am
    Permalink

    Saya pun rakyat biasa yg bgaji kecil n jauh sekali kaya spt tan sri mokhtar tu tapi apa yg diluahkan olehnya sebahagiannya adalah luahan hati saya di mana bangsa melayu skrg da xde perasaan hormat kpd pemimpin, yg btudung litup waima pak imam pun duk mgata n mkeji PM, minyak naik n ringgit jatuh jadi bahan kutukan seolah mereka tidak dpt mkn kfc or mcd krn kejatuhan ini. Perasaan nikmat ketika masih senang & erti bsyukur da xde.klau kamu rasa xaman n tlalu sempit idup dlm msia,bjuangla ke palestin & syria di sana lagi byk dpt pahala. Well said tan sri, hanya org yg mbenci sesama sdiri akan mgatakan tan sri mokhtar nyanyuk. Islam xmgajar kita mbenci & mkeji org lain. Bersyukurlala dgn nikmat yg Allah bagi.

    Reply
  • 29/03/2017 at 12:04 pm
    Permalink

    Kemajuan,kemakmuran, peningkatan ke apa2 bukan shj dibuktikan diatas kertas shj… ia mesti dirasai olih rakyat.
    Sebagai rakyat apa yg kami rasai adalah bebanan dan penipuan yg tiada noktah dan semakin menjadi2 olih pemimpin.
    Saya tidak yakin Syed moktar yg menulis artikal ini. Jika ya pon, ia adalah iktiar untuk meneruskan kehidupan dan empirenya.

    Reply
  • 26/05/2017 at 6:33 am
    Permalink

    masa aku kecik2 dulu sapa yg makan kfc tu adalah org2 kaya.. bapa keje cikgu tak senang mcm cikgu skrg.. zaman madey la tu.. abis sekolah keja kerani bank gaji RM550 nak beli moto pun tak mampu.. skrg budak sekolah pun mampu pakai moto.. zaman madey dulu sapa pakai hp ni kira paling hebat lah.. padahal motorola gedabak tu cuma RM600 je… skrg hp tu buat baling anjing je.. dulu sapa yg pakai proton tu kira hebat la.. skrg? so mcm mana org kata zaman skrg lg susah dr dulu..

    Reply