Teguran Ustaz Pencetus Ummah kepada TMJ dan pentaksubnya.

Baru-baru ni kan Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim or lebih dikenali TMJ ada muatnaik gambar rambut diwarnakan dengan warna blonde, disebabkan rambut tu ramai yang mengkritik tindakan TMJ tu dan ada gak la yang dok memuji..

Tapi bagi TMJ ni tak kisah apa-apa pun orang nak mengkritik ke apa kan dan mengatakan warnakan rambut tu just suka-suka dan berhak melakukannya pun.

Tapi isu pasal TMJ ni mendapat perhatian seorang Pendakwah Pencetus Ummah yang dikenali sebagai Rahmat Ikhsan. Pendakwah tu memuatnaik satu status teguran buat TMJ selepas mewarnakan rambut.

Teguran buat TMJ dari pendakwah tu..

‘Jika benar sayang Tengku Mahkota Johor, Janganlah sokong dan puji apabila TMJ melakukan kemungkaran (mewarnakan rambut).

Jika sayang TMJ, kita doa dan nasihat, bukan jadi penggalak dan pembela kesalahan TMJ.’

Betul la apa yang dikatakan pendakwah tu, walaupun mempunyai taraf yang lebih tinggi ke apa-apa pun jangan dok menyokong apa yang dibuat tu salah pun tetap nak memuji.

Kalau dah salah tu tetap salah la kan.. Menegur dengan cara baik dan doa yang baik-baik. InsyaAllah, sesuatu tu akan jadi lebih baik daripada mengutuk aje. – MissHana/Utaranews.com.

14 thoughts on “Teguran Ustaz Pencetus Ummah kepada TMJ dan pentaksubnya.

  • October 21, 2015 at 11:57 am
    Permalink

    Bila pulak mewarnakan rambut menjadi suatu kemungkaran?mewarna rambut adalah sunnah

    Reply
    • October 22, 2015 at 3:58 am
      Permalink

      ni mana punya orang kelakar ni ?? HAHAHAHAHAHAHAHA memang laa sunnah tapi bukan sampai blonde macam tu !! sunnah guna inai je, guna inai takde laa sampai tu, macam dah kena rendam air karat jeee !! tak kisah laa dia pangkat apa pun dia dalam dunia ni, kalau dah salah tu, tetap jugak salah, lain kali belajar ilmu agama dulu baru cakap !! caittt

      Reply
    • October 22, 2015 at 4:59 am
      Permalink

      Bodoh jahil pantat mak kau. Hahahahaha. Bapak kau hijau mak kau keleng. Statement biar jelas.

      Reply
    • October 23, 2015 at 3:57 am
      Permalink

      mgkn dia ingat TMJ ikot sunnah

      Reply
    • May 27, 2016 at 10:22 pm
      Permalink

      orang x belajar agama mmg kata warna rambut haram, apa dalil dan nas mengatakan warna rambut haram? ustaz segera mcm ni lah, blajar bg abis dlu la

      Reply
  • October 21, 2015 at 6:53 pm
    Permalink

    mewarnakn rambut guna inai je sunnah.. slain inai xleh.. haram.. air xkna rmbut.. xboleh b'hadas.. sma mcam tatu.. xleh b'hadas xleh solat n etc.. dosa.. bnda yg salah tgur la.. jgan tgakkan benang yg basah.. jgan putar belit agama tuk puaskan nafsu.. kalu xtw tnye.. jgan suka2 je nk bwt fatwa sndiri..

    Reply
    • October 22, 2015 at 7:19 am
      Permalink

      boleh jadi saja ianya inai yang harus hukum penggunaannya atas asbab2 tertentu, boleh jadi ianya dye yang haram atas sebab kalis air, boleh jadi ianya dye yang haram kerana najis.

      Reply
  • October 22, 2015 at 1:02 pm
    Permalink

    Saya pernah gak warnakan rambut..tp pewarna dibuat dari herba. Sebab nak tutop uban coz saya muda lagi. Kalo pewarna yg biasa tu, memang tak guna takot tak telus air bila mandi hadas n wuduk. Tak silap, dlm hadis nyebut, warna rambut dibolehkan asalkan bukan warna hitam dan ada sebab. – deen, kl

    Reply
  • October 22, 2015 at 1:27 pm
    Permalink

    Brother kalau tak warna rambut tapi hati busuk tetap tak sah doa. And ustaz, banyak lagi kesalahan tengah berlaku secara terang-terang. Boleh tak tegur itu dulu? Tak happy tengok TMJ mempertahankan rakyat? Huh? Huh?

    Reply
  • October 22, 2015 at 1:54 pm
    Permalink

    Mungkar mksudnye prkra yg dilrg..sperti mksiat..mksiat tu bukan shja rogol..mksud lain ialah perkra yg dimurkai/di lrg oleh allah..

    Reply
  • October 22, 2015 at 4:25 pm
    Permalink

    Klau belajar separuh jalan guru mati ni la jdnye

    Reply
  • October 23, 2015 at 4:50 am
    Permalink

    Xsalahkn tegur..bukan maki hamun.mane ang tau die x tegur tuk kslahan lain?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *