Wanita melayu didesak tukar agama Kristian jika mahu jumpa anak kandung sendiri.

Seorang wanita kini berada didalam dilema selepas dicerai talak tiga tanpa sebab oleh seorang mualaf. Beliau diceraikan selepas melahirkan anak kedua oleh bekas suaminya.

Tambah malang apabila kedua-dua anak wanita berkenaan kini dilarikan oleh bekas suami beliau.

Wanita yang dikenali sebagai Norbaizura Idris yang juga merupakan seorang guru, menceritakan semula masa peristiwa yang mengejutkan terjadi kat dia…

Tanggal 22 April lalu bekas suami dia ceraikan dia dengan talak tiga tanpa sebab yang munasabah sebelum si suami dan mak mentua Baizura membawa anak sulung dia, Keisha Qaisarah dan anak kecik dia, Khayla Qaireena ke rumah mentua dia di Bukit Chagar tanpa pengetahuan dia.

“Saya masih berpantang masa tu menggagahkan diri pergi ke rumah bekas mentua tapi tak dibenarkan berjumpa dengan anak-anak saya,” kata Baizura.

Walau macam mana pun, Baizura ni pujuk si suami mengatakan anak kecik tu kena bawa ke klinik untuk mendapatkan rawatan demam kuning tapi usaha dia gagal gak untuk berjumpa dengan anak-anak dia…

Sejak tu la dia dah tak dapat berjumpa dengan si suami dan mak mentua dia yang didakwa melarikan diri bersama anak-anak dia. Baizura ni tetap tak putus asa nak dapatkan maklumat pasai anak-anak dia dan tetap pi ke rumah mentua dia.

Yang ada kat rumah tu pun just bapa mentua tapi tu pun sekepala dengan anak lelaki dan bini dia tak nak bagi Baizura ni jumpa dengan anak-anak Baizura lagi! Yang mengejutkan Baizura tu apabila si bapak mentua ni suruh dia tukar agama kalau nak jumpa dengan anak-anak dia..

“Bapa mertua bagitau saya supaya menukar agama kepada Kristian bagi membolehkan rumah tangga saya diselamatkan sekali gus dapat disatukan kembali dengan anak-anak saya,” Kata Baizura.   

Walaupun pada 17 Ogos lalu pihak mahkamah dah bagi penjagaan sepenuhnya kepada Baizura tapi sampai sekarang dia tak dapat jumpa dengan anak-anak dia. Kemana la jantan keparat tu bawa lari budak-budak tu, hah!!

Benda cenggini ni la yang tak suka terjadi, keadaan jadi rumit bila bercerai. Ni si suami tu dah hilang ke mana pun tak tau. Nasib anak-anak tu yang dirisaukan, macam mana la asuhan diberikan tu kan.. Dah la agama diorang Kritian pulak tu! MissHana/Utaranews.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *