Penjawat Awam semakin ‘Munafiq’.., Presiden Ceupacs Kufur Nikmat..

Terbaca mengenai kenyataan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja didalam Perkhidmatan Awam (Ceupacs) yang merintih kononnya penjawat awam kini hidup merana dan susah disebabkan tekanan hidup yang berpunca dari kerajaan.

Antara yang menjadi punca kepada masalah ni katanya, adalah kenaikan kos sara hidup dan juga hutang isi rumah yang terpaksa ditanggung oleh golongan penjawat awam. Disebabkan oleh semua ini, kononnya penjawat awam terpaksa cari makan macam ayam.., kais pagi makan pagi dan kais petang belum tentu..

Rasanya Presiden Ceupacs ni adalah orang yang buta hati dan buta segala deria rasa.. Punyalah banyak bantuan elaun dan juga kebajikan yang kerajaan beri pada penjawat awam, tapi dia masih lagi mahu menipu rakyat dengan kata penjawat awam terdiri dari golongan orang susah?

Berapa banyak elaun serta bonus yang kerajaan sediakan untuk penjawat awam setiap tahun? Itu belum dikira dengan side income berniaga dalam ofis lagi yang dibuat oleh segelintir penjawat awam sedangkan perbuatan tersebut adalah dilarang.

Kalau nak dibandingkan nasib penjawat awam dengan pekerja swasta, ibarat langit dengan bumi jaraknya.. Pekerja swasta bukan sahaja selalu menjadi mangsa ‘buli’ majikan, malah pekerja swasta juga tak menikmati elaun perumahan, cola, kemudahan pinjaman, bonus tahunan dan berbagai macam kebajikan yang penjawat awam dapat.

Jadi, janganlah Ceupacs berlakon sedih sangat macam penjawat awam tu susah merempat sampaikan hutang isi rumah sendiri pun dah tak mampu nak bayar. Takkan Ceupacs dan penjawat awam mahu semua kos sara hidup dan hutang ditanggung sepenuhnya oleh pihak kerajaan? Melampau betul lah kalau macam tu kann.. Banyak cantik muka dorang ni!

Tak keterlaluan kalau dikatakan golongan penjawat awamlah yang banyak menerima kritikan dan aduan dari rakyat.. Bukannya pekerja swasta semuanya baik dan bersopan santun, tetapi disebabkan pekerja swasta bekerja berdasarkan prestasi, maka sebab itulah pekerja swasta lebih ‘istiqomah’ dan juga lebih ‘jujur dan amanah’ didalam menyediakan perkhidmatan.

Berbanding dengan penjawat awam yang berkerja berdasarkan kontrak, kebanyakan golongan ini kebiasaannya kebal dari sebarang kritikan serta aduan yang dibuat oleh pengguna. Maka dengan sebab itulah golongan ini ‘lemak banyak’ dan lebih berlagak dengan rakyat yang datang untuk meminta khidmat mereka.

Bukan semua.., tetapi itulah hakikatnya perbezaan diantara penjawat awam dan juga pekerja swasta. Sudah banyak kes yang melibatkan aduan terhadap penjawat awam dilaporkan dalam media. Baik dari peringkat layanan kaunter, sehinggalah peringkat pengurusan.

Seperti yang Presiden Ceupacs ceritakan kepada media sebelum ini, penjawat awam ‘terpaksa’ berhutang dengan koperasi untuk memberi kehidupan yang lebih baik kepada keluarga. Memang sah bahawa Presiden Ceupacs ni tak tahu erti bersyukur dan tak tahu makna jangan berlebih-lebih dan berbelanja ikut kemampuan.

Sepatutnya, jika dah tahu gaji tak banyak dan tak mampu nak hidup mewah, tak perlulah penjawat awam nak berlagak berhutang untuk setanding dengan orang-orang kaya didalam negara. Berbelanjalah sekadar kemampuan dan berhemahlah didalam menguruskan perbelanjaan bulanan.

Kalau setakat gaji RM 2 ribu sebulan tapi mahu berlagak naik Mercedes atau BMW.., memang lah terasa sangat beban tanggungan yang ada.. Dan kalau setakat gaji Seribu setengah sahaja, tak payahlah nak gatal kemaluan untuk berkahwin lebih dari satu dan beranak sampai setengah dozen.

Jadi kesimpulannya, Presiden Ceupacs tak perlulah nak merengek dan berdrama mencari publisiti murahan kononnya penjawat awam hidup membangsat didalam negara akibat dari ‘kezaliman’ kerajaan menaikkan harga barang.

Apakah Ceupacs dan penjawat awam mahu kerajaan menanggung semua kos sara hidup dan juga hutang piutang mereka sepanjang hidup? Peneroka di Felda pun terpaksa berpeluh 2-3 liter setiap hari untuk mencari nafkah, jadi apa hebatnya penjawat awam yang setakat berlagak dalam ofis sambil ditemani penyaman udara tanpa mengeluarkan peluh langsung? – Big B/Utaranews.com

11 thoughts on “Penjawat Awam semakin ‘Munafiq’.., Presiden Ceupacs Kufur Nikmat..

  • December 23, 2015 at 3:05 am
    Permalink

    Presiden Cuepecs ni macam berok terkena belacan…

    Reply
  • December 23, 2015 at 3:26 am
    Permalink

    Ini pengalaman saya berurusan dengan kerajaan semalam di Kementerian Dalam Negeri, Putrajaya D9, Aras 5. Sungguh menyakitkan hati.

    1. Urusan saya ke sana hanya untuk menukar nama wakil syarikat kepada nama seorang kakitangan lain. Borang saya sudah siap isi 2 salinan kerana saya tahu jika mengisi borang disana akan berlaku banyak kemungkinan.

    2. Setelah sampai ke kaunter mengambil nombor saya terangkan tujuan saya kesana dengan menunjukkan borang yg telah siap diisi. Beliau (seorang kakitangan wanita) tekan panel dan bagi nombor giliran kepada saya. Dari nombor yg dibiri ada 15 orang di hadapan. Saya pun mengambil tempat duduk dan tunggu.

    3. Lebih kurang 1 1/2 jam giliran saya pun sampai. Saya pun mara ke kaunter. Selepas meneliti pegawai dikaunter berkata yg saya harus menyemak dulu borang di meja yg ada FWMCS disebelah pintu masuk.

    4. Saya pun pergi ke meja FWMCS dimana ada 2 pegawai disitu. Setelah berurusan lebih kurang 15 minit saya diarah mengambil nombor giliran semula dan akan diurus di kaunter 8 sahaja.

    5. Nombor giliran diberi kepada saya dengan nombor siri angka 3 XXXX . Saya menunggu lagi. Seorang pegawai wanita di kaunter 8 dilihat sedang membuat kerja menyemak dokumen tapi tiada pelanggan yg berurusan dengan beliau. Lebih kurang 1/2 jam tunggu punya tunggu tiada nampak pun nombor giliran bermula nombor 3 di paparan. Dalam hati betul ke ni. Tengok di kertas nombor giliran ada dinyatakan anda akan dilayan bila dipanggil melalui paparan.

    6. Tak puas hati saya pun mara ke kaunter lapan dan bertanya dengan pegawai tersebut dan beliau kata tunggu sekejap kerana beliau sedang menyemak dokumen.

    7. Duduk lagi. dan akhirnya beliau bercakap dgn pegawai di kaunter 7. Barulah nombor siri 3 xxxx bermula. Samapi giliran saya pegawai tersebut (kaunter 7) ambil Stamp KDN dan cop dan sign dokumen saya tak sampai pun 2 minit dan saya boleh balik.

    PERSOALANNYA.

    1. Kenapa kerani di tempat memberi nombor giliran tidak mengarahkan saya ke meja FWMCS dulu sebelum ambil nombor giliran. Disini saya boleh menjimatkan banyak masa berurusan dengan KDN yg sebenarnya tak sampai pun 5 minit.

    2. Jika menyemak dokumen yg rumit dan memakan masa lama ianya mesti diurus oleh pegawai Off-Kaunter. Ini tidak menggangu urusan kaunter yg sepatutnya tak lebih dari 5-10 minit seorang.

    Disinilah sepatutnya CEUPAC membantu pegawai2 kerajaan meningkatkan kecekapan. Barulah prestasi kakitangan kerajaan meningkat dan bukan berjuang naik gaji aja. Kenaikan gaji harus selari dengan peningkatan produktiviti.

    Esa Adam
    Subang Jaya Selangor
    23hb Disember 2015

    Reply
  • December 23, 2015 at 4:17 am
    Permalink

    Mereka ni kena buat spot check mcm Datuk Lim Tiong Lai baru nak buat kerja..

    Reply
  • December 23, 2015 at 4:36 am
    Permalink

    Cuepacs asik minta naik gaji. Berkhimat lembab, leceh dan ditakuk lama. Jadi President Cuepacs kerjanya mudah. Mohon naik gaji. Patut tengoklah pecapaian ahli dari segi perkhidmatan.

    Reply
  • December 24, 2015 at 3:54 am
    Permalink

    Spesis staff macam gini memang kayu dan tak menjiwai langsung budaya kerja proaktif. Ada cctv benda ni boleh siasat. Apa pun bravo En Esa Adam.

    Reply
  • December 25, 2015 at 12:02 am
    Permalink

    DENGKI LA TU..TAKUT GOMEN BETUL2 NAIKKAN GAJI K/TANGAN

    Reply
  • December 25, 2015 at 10:48 am
    Permalink

    Meluat dengan
    CEUPEC ni. Tiap2 tahun isu sama nak naik gaji je. Kenapa x de benda lain nak cakap ke? Dahlah cuti melambak. Sudahlah kalau telefon pejabat yg jawab mesin, tekan butang itulah, butang inilah, akhirnya x de pegawai pun yg angkat. Memang membosankan sebab x efisyen.

    Reply
  • December 26, 2015 at 1:29 am
    Permalink

    Prestasi kakitangan awam sudah berada di taraf 5 bintang ke? Bermacam tuntutan dibuat oleh Presiden Cuepacs seolah2 mereka daif sangat. Cuba tengok di gerai2, restoran2 dan sebagainya berapa ramai kakitangan awam yang leka minum dan berbual serta membeli belah dalam waktu pejabat? Halalkah pendapatan mereka? Bersyukurlah….

    Reply
  • December 26, 2015 at 1:32 am
    Permalink

    Prestasi kakitangan awam sudah berada di taraf 5 bintang ke? Bermacam tuntutan dibuat oleh Presiden Cuepacs seolah2 mereka daif sangat. Cuba tengok di gerai2, restoran2 dan sebagainya berapa ramai kakitangan awam yang leka minum dan berbual serta membeli belah dalam waktu pejabat? Halalkah pendapatan mereka? Bersyukurlah….

    Reply
  • December 27, 2015 at 4:53 pm
    Permalink

    Saudara/saudari blogger…sila dekati penjawat2 awam yang kebanyakannya bergaji gred rendah dan cuba bertanya dan fahami masalah mereka… jangan membidas dengan tidak ketentuan hala. Jangan menuduh penjawat awam sebagai "munafik". Perkataan tu sangat sensitif dalam keadaan iklim ekonomi dan politik negara malaysia yang tercinta pada hari ni. Jangan dekati penjawat awam gred tinggi kerana majoriti mereka senang. Saya memberi pendapat ini hanyalah berdasarkan kepada pengalaman saya dengan kawan2 yang bekerja kerajaan. Kalau tulisan saya ini salah, maafkan saya…

    Reply
  • May 31, 2016 at 1:18 pm
    Permalink

    Nasib baik aku penjawat awam yg tidak berurusan dengan orang awam dan hanya berurusan dengan laut hehehehe

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *