August 19, 2017

Related Articles

11 Comments

  1. 1

    Anonymous

    Presiden Cuepecs ni macam berok terkena belacan…

    Reply
  2. 2

    Esa Adam

    Ini pengalaman saya berurusan dengan kerajaan semalam di Kementerian Dalam Negeri, Putrajaya D9, Aras 5. Sungguh menyakitkan hati.

    1. Urusan saya ke sana hanya untuk menukar nama wakil syarikat kepada nama seorang kakitangan lain. Borang saya sudah siap isi 2 salinan kerana saya tahu jika mengisi borang disana akan berlaku banyak kemungkinan.

    2. Setelah sampai ke kaunter mengambil nombor saya terangkan tujuan saya kesana dengan menunjukkan borang yg telah siap diisi. Beliau (seorang kakitangan wanita) tekan panel dan bagi nombor giliran kepada saya. Dari nombor yg dibiri ada 15 orang di hadapan. Saya pun mengambil tempat duduk dan tunggu.

    3. Lebih kurang 1 1/2 jam giliran saya pun sampai. Saya pun mara ke kaunter. Selepas meneliti pegawai dikaunter berkata yg saya harus menyemak dulu borang di meja yg ada FWMCS disebelah pintu masuk.

    4. Saya pun pergi ke meja FWMCS dimana ada 2 pegawai disitu. Setelah berurusan lebih kurang 15 minit saya diarah mengambil nombor giliran semula dan akan diurus di kaunter 8 sahaja.

    5. Nombor giliran diberi kepada saya dengan nombor siri angka 3 XXXX . Saya menunggu lagi. Seorang pegawai wanita di kaunter 8 dilihat sedang membuat kerja menyemak dokumen tapi tiada pelanggan yg berurusan dengan beliau. Lebih kurang 1/2 jam tunggu punya tunggu tiada nampak pun nombor giliran bermula nombor 3 di paparan. Dalam hati betul ke ni. Tengok di kertas nombor giliran ada dinyatakan anda akan dilayan bila dipanggil melalui paparan.

    6. Tak puas hati saya pun mara ke kaunter lapan dan bertanya dengan pegawai tersebut dan beliau kata tunggu sekejap kerana beliau sedang menyemak dokumen.

    7. Duduk lagi. dan akhirnya beliau bercakap dgn pegawai di kaunter 7. Barulah nombor siri 3 xxxx bermula. Samapi giliran saya pegawai tersebut (kaunter 7) ambil Stamp KDN dan cop dan sign dokumen saya tak sampai pun 2 minit dan saya boleh balik.

    PERSOALANNYA.

    1. Kenapa kerani di tempat memberi nombor giliran tidak mengarahkan saya ke meja FWMCS dulu sebelum ambil nombor giliran. Disini saya boleh menjimatkan banyak masa berurusan dengan KDN yg sebenarnya tak sampai pun 5 minit.

    2. Jika menyemak dokumen yg rumit dan memakan masa lama ianya mesti diurus oleh pegawai Off-Kaunter. Ini tidak menggangu urusan kaunter yg sepatutnya tak lebih dari 5-10 minit seorang.

    Disinilah sepatutnya CEUPAC membantu pegawai2 kerajaan meningkatkan kecekapan. Barulah prestasi kakitangan kerajaan meningkat dan bukan berjuang naik gaji aja. Kenaikan gaji harus selari dengan peningkatan produktiviti.

    Esa Adam
    Subang Jaya Selangor
    23hb Disember 2015

    Reply
  3. 3

    Anonymous

    Mereka ni kena buat spot check mcm Datuk Lim Tiong Lai baru nak buat kerja..

    Reply
  4. 4

    Anonymous

    Cuepacs asik minta naik gaji. Berkhimat lembab, leceh dan ditakuk lama. Jadi President Cuepacs kerjanya mudah. Mohon naik gaji. Patut tengoklah pecapaian ahli dari segi perkhidmatan.

    Reply
  5. 5

    Anonymous

    Spesis staff macam gini memang kayu dan tak menjiwai langsung budaya kerja proaktif. Ada cctv benda ni boleh siasat. Apa pun bravo En Esa Adam.

    Reply
  6. 6

    Anonymous

    DENGKI LA TU..TAKUT GOMEN BETUL2 NAIKKAN GAJI K/TANGAN

    Reply
  7. 7

    Anonymous

    Meluat dengan
    CEUPEC ni. Tiap2 tahun isu sama nak naik gaji je. Kenapa x de benda lain nak cakap ke? Dahlah cuti melambak. Sudahlah kalau telefon pejabat yg jawab mesin, tekan butang itulah, butang inilah, akhirnya x de pegawai pun yg angkat. Memang membosankan sebab x efisyen.

    Reply
  8. 8

    Anonymous

    Prestasi kakitangan awam sudah berada di taraf 5 bintang ke? Bermacam tuntutan dibuat oleh Presiden Cuepacs seolah2 mereka daif sangat. Cuba tengok di gerai2, restoran2 dan sebagainya berapa ramai kakitangan awam yang leka minum dan berbual serta membeli belah dalam waktu pejabat? Halalkah pendapatan mereka? Bersyukurlah….

    Reply
  9. 9

    Anonymous

    Prestasi kakitangan awam sudah berada di taraf 5 bintang ke? Bermacam tuntutan dibuat oleh Presiden Cuepacs seolah2 mereka daif sangat. Cuba tengok di gerai2, restoran2 dan sebagainya berapa ramai kakitangan awam yang leka minum dan berbual serta membeli belah dalam waktu pejabat? Halalkah pendapatan mereka? Bersyukurlah….

    Reply
  10. 10

    Anonymous

    Saudara/saudari blogger…sila dekati penjawat2 awam yang kebanyakannya bergaji gred rendah dan cuba bertanya dan fahami masalah mereka… jangan membidas dengan tidak ketentuan hala. Jangan menuduh penjawat awam sebagai "munafik". Perkataan tu sangat sensitif dalam keadaan iklim ekonomi dan politik negara malaysia yang tercinta pada hari ni. Jangan dekati penjawat awam gred tinggi kerana majoriti mereka senang. Saya memberi pendapat ini hanyalah berdasarkan kepada pengalaman saya dengan kawan2 yang bekerja kerajaan. Kalau tulisan saya ini salah, maafkan saya…

    Reply
  11. 11

    Anonymous

    Nasib baik aku penjawat awam yg tidak berurusan dengan orang awam dan hanya berurusan dengan laut hehehehe

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2012 UtaraNews.com