Ini Luahan Sedih pengantin perempuan – Saya hanya pertahankan keluarga

Pergaduhan melibatkan kedua-dua keluarga pengantin yang tersebar dan menjadi viral di media sosial kelmarin dikatakan berpunca adalah semata-mata untuk mempertahankan keluarga.

Menurut pengantin perempuan, Nurul Hasnani Yazit, 21, berkata, keluarganya hanya bertindak daripada diserang oleh keluarga pengantin lelaki.

Menurutnya, dia tidak menyangka perkara itu me­nimpa keluarganya apatah lagi video bertumbuk antara bakal suami dan keluarga yang berdurasi tiga minit mula tersebar dan menjadi viral di laman sosial.

“Terus terang saya sedih dengan apa yang berlaku, kawan-kawan juga ada bertanyakan kepada saya tentang kejadian itu kerana ia sudah tersebar.

“Saya tidak mahu cakap me­ngenainya dan rasa kami tidak akan berhubung semula lepas ni,” katanya ketika kepada media di rumah­nya di PPR Kampung Limau, Pantai Dalam KL. 

Dia mengulas tentang pergaduhan yang berlaku melibatkan keluarganya di Masjid Al-Khadijiah, Pantai Dalam di sini kelmarin.

Bagaimanapun, dia yang mesra dipanggil ‘Nani’ memilih untuk mengurungkan diri di dalam bilik dan ketika ditemui, raut wajahnya jelas menunjukkan kesedihan.

Semalam, sebuah akhbar melaporkan hasrat sepasang bakal pengantin untuk melangsungkan perkahwinan musnah didakwa gara-gara wang hantaran tidak cukup sehingga menimbulkan salah faham dan mencetuskan pergaduhan antara kedua belah keluarga.

Bakal pengantin lelaki yang be­kerja sebagai pengawal keselamatan dikatakan gagal menyediakan wang hantaran RM15,000 seperti yang dijanjikan dan dipersetujui semasa sesi merisik pada Januari lalu.

Dalam pada itu, seorang wanita yang mendakwa keluarga kepada pihak perempuan dengan nama ‘Wanie Azwani’ turut memuat naik penjelasan daripada imam masjid berkenaan menerusi statusnya di laman Facebook.

Memetik kenyataan itu, punca pergaduhan dikatakan bukan disebabkan wang hantaran tidak cukup tetapi isu perjanjian yang gagal ditunaikan, selain pihak lelaki didakwa bercakap secara kurang sopan apabila ditanya mengenai baki wang hantaran tersebut.

Dalam pada itu, bapa Nurul Hasnani, Yazit Hasshim, 48, ketika ditemui berkata, dia enggan me­ngulas lanjut mengenai kes tersebut dan me­nyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat.

“Saya tidak mahu salahkan sesiapa, orang boleh bercakap apa saja tetapi biarlah kebenaran yang menentukan. Berdiam bukan bermakna saya salah atau mengalah.

“Pasti ada hikmah dengan apa yang berlaku ini, apa pun saya hanya serahkan kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, ibu saudara pihak lelaki yang enggan dikenali berkata, dia tidak me­nyangka pemberian wang hantaran dijadikan isu sehingga pernikahan anak saudaranya terbatal. 

“Saya mengenali Nurul Hasnani, dia pernah datang ke rumah sebelum ini. Saya masih terkejut dengan apa yang terjadi kerana hal seperti ini tidak pernah berlaku dalam keluarga kami.

“Perkara sebegini seharusnya diselesaikan dengan cara baik, bukan dengan emosi,” ujarnya.

Sementara itu, bakal pengantin lelaki masih gagal dihubungi kerana menurut ibu saudaranya itu, tele­fon bimbit milik anak saudaranya rosak akibat pergaduhan tersebut. -UM

13 thoughts on “Ini Luahan Sedih pengantin perempuan – Saya hanya pertahankan keluarga

  • March 29, 2016 at 4:18 am
    Permalink

    Ada hikmahnya…bertumbuk sebelum kahwin mungkin mengelak bertumbuk selepas dah kahwin…lagi pening kepala!

    Reply
  • March 29, 2016 at 5:04 am
    Permalink

    Isunya tetap pasal DUIT HANTARAN kan. Nampak sangat pentingkan pasal DUIT.
    Ko desak si lelaki tu pasal BAKI DUIT, memang lar dia bengang, bcakap kurang ajar. Jd siapa provok dulu?

    Reply
  • March 29, 2016 at 6:50 am
    Permalink

    Pompuan skrg ramai yg kualiti xde pun. Hantaran mintak lebih lebih

    Reply
  • March 29, 2016 at 7:29 am
    Permalink

    Kalau tinggi2 macham juai anak pulak

    Reply
  • March 29, 2016 at 7:50 am
    Permalink

    Elok2 nak dirikan masjid jd cam ni… bodoh betul org yg penting kan duit tu lg dr pahala yg dia dapat…

    Reply
  • March 29, 2016 at 8:19 am
    Permalink

    perempuan ada degree pun purata skrg ni RM8K je… kelulusan apa perempuan RM15K ni….??

    Reply
  • March 29, 2016 at 8:24 am
    Permalink

    Lancau la kata mas kahwin tkde.. Dahtu duit hantaran 10k boleh pula bawa? Pompuan, pompuan.. Suka putar belit keadaan. Bertuhankan duit semata mata..

    Reply
  • March 29, 2016 at 10:35 am
    Permalink

    X salah bertanya. Kalau dah duit mas kawin rm22.50 pun x bawa lelaki jenis apa tu. Tanya je dah mengamuk. Nasib baik x jadi kawin. Kalau x lg nasib malang pompuan tu kawin dgn gangster.

    Reply
  • March 29, 2016 at 2:33 pm
    Permalink

    Bersabarlah semua orang…jangan dikeruhkan lagi…

    Reply
  • March 29, 2016 at 4:44 pm
    Permalink

    tak jadi kahwin ada hikmahnya:
    1. pempuan tu muda sgt pun…baru 21, dpt pak guard pun belasah.
    2.budak laki tu…ini satu pengajaran. kerja dulu, cari pengalaman dan yg sesuai dgn bajet. tak kerja jgn bohong. janji nak bagi 15k jgn bohong. belajar komunikasi jgn mudah nak melenting dpn org tua, cuba belajar cakap bisik2 kat tepi, "slow talk".
    3. pandangan peribadi saya…cinta macam mana pun, jgn sebab suka gila, kamu berdua nak bohong kedua2 keluarga ttg status masing2.yg penting…nak kahwin kena ada kerja.hidup masing2 ikut bajet. lagi satu…org melayu Pantai Dalam jgn asyik nak hisap dadah, samseng, clubbing kat bangsar n datang masjid time nak nikah je…dan ni nasihat utk dua pihak dari org yg ngajar di Tepi Pantai Dalam.

    Reply
  • March 29, 2016 at 5:38 pm
    Permalink

    habis tu tak sempat la nak merasa… simpan lg la jwbnya..huhu kpd abg pengawal carilah yg sekufu yg tak membebankan.. benda nya sama je rasanya..

    Reply
  • March 30, 2016 at 4:55 am
    Permalink

    ada orang menyamar kata dia saudara perempuan pengantin la, ada yg buat post kata dia imam la, semuanya nak back up pengantin perempuan ..
    dalam video yg berlaku tu, nampak dari pihak perempuan yang memulakan, pengantin lelaki dah depan mata dengan rombongan , niat nak nikah ..mustahil tak ada duit mas khawin rm22,50 ! ini melucukan ..

    hantaran 15k , perempuan tu doktor ke? peguam? busineswomen? berapa master dia ada? ada PHD ? pernah jadi ratu cantik dunia? cantik sanggat ke? apa keistimewaan dia ada ? masih virgin ?

    kalau saya pun, bila dah di sindir..di malukan kaw2 depan family , alang2 menyeluk pekasam biar sampai lengan , aku amuk satu rumah!!

    kata lelaki tu gangster , kalau dah tahu gangster napa terima ? napa masih buat majlis? napa tak tolak awal? dah tahu dia miskin kerja cuma pengawal keselamatan , napa nak bercinta juga? napa family perempuan masih terima semasa meminang??

    senang cakap pihak perempuan itu mata duitan , materialistik! keluarga perempuan itu yang gangster ,
    yg perempuan pun sama, kalau kau betul sayang kat laki kau tu napa tak tolong redakan keadaan? kalau betul kau tu cinta dan nak jadi bini dia napa tak sabarkan saudara2 kau tu ? tengok muka pun tahu memang kau ni spesis buaya betina juga ..

    Reply
  • March 30, 2016 at 8:25 am
    Permalink

    hihih. lawak sungguh kisah ni. kalo org pompuan marah plak bila dicakap materialistik mintak hantaran mahal. alasan kos majlis. kalo yang lelaki plak marah org pompuan mintak hantaran mahal alasan baik gune duit tu untuk hidup selepas kawin. My opinion itu semua hak masing-masing. kalo yang berduit berharta mampu sediakan dan kawinlah. kalo tak mampu carik yang lain je dah. jangan nak bagi alasan orang jual anak lah apelah. takde pun orang letak parang kat kepale tu pakse kawin pakse kasi hantaran mahal-mahal. pilihan terletak pada awak sendiri.

    Reply