Ingatan Seseorang Bergantung Pada Daging Dan Bahan Pekat Di Antara Telinga

Ingatan memain peranan penting dalam kehidupan manusia. Rumit untuk dipercayai bahawa ingatan bergantung pada daging dan bahan pekat di antara telinga. Pengkaji mampu melacak memori ke struktur, malah meningkatkan molekul. Hal ini menunjukkan ingatan tersimpan di seluruh struktur otak antara neuron.

Menurut McGill University dan Mental Health and Addiction Canadian Institute of Neurosciences, terdapat dua cara otak menyimpan ingatan. Ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang. Ingatan jangka pendek akan diterjemahkan ke dalam ingatan jangka panjang di “hippocampus” iaitu bahagian otak yang lebih dalam.

Menurut McGill, ingatan diputar kembali melalui hippocampus yang merupakan hubungan antara neuron. Akibatnya, jika anda mendengar muzik misalnya, maka akan dibanjiri ingatan lain. Dalam otak, para ilmuwan melihat pelbagai bahagian otak bercahaya ketika seseorang sedang mengingati sesuatu.

Hal ini menunjukkan ingatan menterjemahkan suatu indeks rakaman sensasi dan fikiran yang berbeza. “Hippocampus” akan membantu memperkuatkan lagi pola sambungan neuron yang membentuk ingatan, namun ingatan itu sendiri bergantung pada kekuatan sambungan antara sel-sel otak seseorang individu.

Saat melakukan percubaan, para ilmuwan NYU, Medical College of Georgia membuktikan bahawa menghapus atau mengubah satu molekul kimia dapat mencegah pembentukan ingatan, malah menghancurkan ingatan yang sudah ada. – ac

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *