Makna Mengapa Kaum Hawa Dicipta Dari Tulang Rusuk Lelaki Yang Bengkok

19/05/2017 – Sering kita mendengar bahawa “wanita itu bengkok” seperti tulang rusuk. Tentu ada yang bertanya-tanya apa maksudnya? Adakah sifat kaum hawa yang memang “bengkok” dan perlu diluruskan oleh lelaki? Memang benar terdapat beberapa hadis yang menjelaskan bahwa “wanita diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok”.

Duhai Adam,

Tahukah dirimu, bahawa Allah menciptakanku dari tulang rusukmu, dan tulang rusuk yang dicipta itu adalah yang paling bengkok. Kenapa?

Ini kerana supaya aku melengkapi segala kekuranganmu, supaya aku menjadi penutup kelebihanmu, dan supaya aku mendampingi dirimu dengan segala yang menjadi fitrahNya atas ku.

Supaya engkau meluruskan aku dengan ilmu dan akhlakmu, memimpinku kepada jalan yang diredhai Yang Maha Esa, dan bukan membiarkan aku semakin bengkok. Kerana apabila engkau membiarkan aku terus bengkok, maka aku juga mampu menyeretmu ke dalam api neraka.

Ini kerana apabila si suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim dan apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya ke neraka.

Wahai Adam, mainkan perananmu dengan hak dan saksama berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta berwaspada akan tanggungjawab yang harus dipikul. Maka luruskanlah aku dengn Iman dan Taqwa mu kepada-NYA. Agar aku jadi pelengkap separuh agama mu.

Rasulullah s.a.w. membuat perumpamaan wanita seperti tulang rusuk bukan bermaksud untuk merendahkan kedudukan mereka tetapi sebagai peringatan kepada kaum lelaki supaya memberi perhatian kepada mereka, melayani mereka dengan baik, mendidik dan menjaga hati mereka. Sama seperti lelaki, wanita sama-sama berperanan untuk menegakkan agama dan menguruskan hal ehwal kehidupan. – MissA/UtaraNews.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *