#AndainyaTakdir Adalah Dari Kisah Benar Yang Terjadi Pada Rakan Saya” – Wan Mahani (Penulis)

Andainya Takdir merupakan drama yang kini memang hit di TV3. Mula ditayangkan pada bulan lepas, drama ini mula menjadi bualan hangat netizen yang rata rata sakit hati dengan watak di dalam drama ini. Watak aril lakonan Shukri Yahya yang menpunyai masalah mental.

Namun, ramai menganggap penulis skrip yang keterlaluan dengan sinopsis filem ini. Ini penjelasan sebenar dari penulis, Wan Mahani.

Terjadi terhadap kenalan

Cerita Andainya Takdir ini merupakan kisah benar yang berlaku terhadap seorang kenalan saya. Dia bercerita dengan jujur masalah yang berlaku dalam rumah tangganya selama ini yang tak ramai mengetahuinya. Terutama mengenai sikap suaminya yang mengalami masalah penyakit mental ‘Othello Syndrome’ atau dalam bahasa yang lebih mudah ‘cemburu buta’, tidak yakin dengan pasangan.

Cerita ini ditulis atas persetujuan beliau dan tujuannya bukanlah untuk memalukan mana-mana pihak tetapi adalah sebagai pengajaran kepada semua pasangan yang akan atau telah berumah tangga. Ada juga komen yang saya baca katanya terlalu ganas sangat tetapi itulah sebenarnya yang berlaku. Pun begitu, kalau kita tengok dari awal sehingga tamat cerita ini nanti, ganas tak adalah banyak sangat tetapi lebih banyak yang positif sebenarnya.

Ramai menganggap drama ini keterlaluan dan tidak masuk akal. Namun menurut Wan Mahani, drama ini benar berlaku dalam kisah rumah tangga kenalannya. Tambahan watak yang dilakonkan Shukri itu tidaklah banyak yang ganas. Banyak juga yang romantik. Kan? Hehe

Benar wujud dalam ramai wanita

Kalau nak tahu sebenarnya dalam cerita ini, watak Airil (Shukri Yahaya), Fatihah (Nina Iskandar) dan ibu mertuanya (Sheila Mambo), ketiga-tiga ini adalah watak sebenar seperti yang diceritakan oleh kenalan saya itu kepada saya. Sementara yang lain-lain itu adalah mengikut situasi semasa.

Jangan terkejut jika saya katakan bahawa saya juga menerima beberapa mesej yang mengatakan bahawa cerita Andainya Takdir ini sama atau hampir sama dengan kisah yang berlaku dalam rumah tangga mereka. Jadi jelasnya di sini, cerita ini benar-benar wujud dan berlaku bukan pada seorang tetapi pada ramai wanita-wanita lain.

Bayangkan sejak drama ini ditayangkan, penulis juga menerima banyak mesej dari netizen yang rata-rata menceritakan kisah rumah tangga mereka hampir sama. – ob

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *