Hina Sangat Ke Kalau Pergi Kerja Naik Motosikal?

Hina sangat ke orang pergi kerja naik motor hari-hari? Mesti ada sebab musabab yang logik dan rasional. Kau apa tau. Jom layan 10 sebab orang tak kisah naik motor pergi kerja.

Nak berjimat cermat punya pasal. Faham-faham sendirilah, kan. Kos hidup mak aii tinggi. Pakai motor pergi kerja boleh jimat petrol, tol, dan parking. Memang banyak jimat woi.

Ada kereta kat rumah, tapi sengaja bawa motor sebab malas nak hadap jalan sesak pagi petang. Naik kereta ambil masa 90 minit. Naik motor tak sampai pun setengah jam.

Ada kereta, tapi isteri bawa pergi tempat kerja dia pula. Kita kan laki, kenalah mengalah dengan bini. Takkan nak suruh bini kita yang kena bawa motor, kan. Kesian kat bini kita.

Sengaja tak beli kereta lagi, sebab tak nak ada komitmen kat kereta awal-awal sangat. Gaji dahlah kecik kan. Nanti susah pulak nak beli rumah. Bagi kita, rumah tu lebih penting.

Sengaja tak beli kereta. Sebab nak kena guna banyak duit, tanggung keluarga kat kampung. Asal orang susah dan sederhana. Anak sulung pula tu. Adik-adik masih bersekolah.

Memang ada jiwa rider sejak azali. Setakat hujan, panas tu memang bukan masalah. Hujan? Baju hujan kan ada. Tak pun, kalau hujan, boleh lepak dengan geng rider lain bawah jambatan.

Bakal isteri dah ada kereta dah. Tahun depan nak kahwin dah. Nanti lepas kahwin, boleh kongsi-kongsi pakai kereta. Bagus orang macam ni. Sebelum kahwin dah merancang siap-siap.

Biar orang nampak kita macam miskin. Manfaatnya, bila kawan-kawan pokai hujung bulan, dorang tak cari kita nak berhutang. Sadis, yang pokai tu pakai kereta mahal, travel sakan tak ingat dunia.

Nak cari pasangan sejati yang tak kisah untuk mulakan hidup susah bersama. Bukan jenis pompuan yang letak hantaran RM20K. Bila kita ajak simpan duit kahwin sama-sama, tak nak pulak dia.

Supaya kita dapat kenal siapa yang mulut puaka dan siapa yang terima kita sebagai kawan seadanya. – ac