Sekiranya Rakyat Malaysia Akan Muflis, Bagaimana Mereka Mampu Berbelanja Lebih Banyak Pada Gaya Hidup

Oleh Lim Sian See

Sekiranya rakyat Malaysia akan muflis atau tidak bertambah baik selama 5 tahun yang lalu, bagaimana mereka mampu berbelanja lebih banyak pada insurans, perjalanan dan gaya hidup?

Pada tahun 2016 sahaja, bank berkata pemegang kad wanita membelanjakan 15% lebih banyak daripada pada tahun 2015 ke atas produk berkaitan insurans berbanding lelaki yang membelanjakan 12% lebih banyak ke atas insurans.

“Bagi keperluan dalam kehidupan, perbelanjaan kad kredit wanita menunjukkan pertumbuhan yang ketara dalam kategori perbelanjaan perlancongan dan gaya hidup,” katanya.

Pada 2016, wanita menghabiskan 28% lebih banyak ke atas perlancongan dan 13% lebih banyak untuk perbelanjaan gaya hidup berbanding perbelanjaan mereka pada tahun 2015. Bagi kedua-dua kategori ini, ia adalah dua kali ganda lebih berbanding lelaki yang membelanjakan hanya 14% dan 5% lebih banyak pada perlancongan dan gaya hidup masing-masing.

Pengarah pengurusan dan Ketua Perkhidmatan Kewangan Peribadi UOB Malaysia, Ronnie Lim berkata pertumbuhan perbelanjaan kad kredit wanita di kedua-dua produk dan perkhidmatan ‘discretionary’ dan ‘non-discretionary’ menunjukkan keupayaan pendapatan wanita dan keutamaan perbelanjaan yang seimbang.

“Ia sangat bagus untuk melihat wanita Malaysia mengutamakan pembangunan peribadi mereka sendiri kerana mereka mengarahkan pendapatan ke arah aktiviti yang membina dan menyeronokkan seperti perlancongan, makan dan fesyen,” katanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *