Gigi Hadid Dilarang Jejak Kaki Ke China

Sejak minggu lalu, Instagram Gigi Hadid dibanjiri komen negatif dari netizen China malah model berusia 22 tahun ini dilarang menjejaki negara itu apatahlagi tunjuk muka di acara pertunjukkan fesyen Victoria’s Secret 2017 yang akan berlangsung di Shanghai.

Menyedari hal tersebut, Gigi terus menuliskan sebuah surat permintaan maaf di akaun Weibo miliknya. Namun nampaknya masyarakat China belum mahu menerima pemohonan maaf Gigi.

Kemarahan netizen republik itu terhadap Gigi tercetus ekoran sebuah video yang memperlihatkan dirinya mengangkat sejenis kuih seakan berbentuk sami Buddha sambil mengenyit mata.

..

Akibat perbuatannya itu, rata-rata masyarakat negara tembok besar itu marah kerana menganggap Gigi telah menghina wajah orang Asia.

Banyak pihak mengutuk dan melemparkan komen-komen pedas terhadap kakak kepada Bella Hadid ini.

“Jangan datang ke China. Kamu tidak dialu-alukan,” itu antara komen daripada netizen terhadap Gigi.

Bagaimanapun, pada 1 September lalu, kekasih Zayn Malik ini secara rasmi meminta maaf atas video yang dianggap rasis itu.

Dalam tulisannya, Gigi berharap semua orang tahu bahwa dirinya tidak berniat menyakiti mana-mana pihak melalui tindakannya itu.

“Saya dengan ikhlas meminta maaf kepada siapapun yang tersinggung kerana saya.

“Saya berharap kalian akan menerima permohonan maaf saya,” tulisnya yang turut menyatakan bahwa dirinya sangat menghormati dan mencintai orang-orang di negara China .

“Saya harap dapat bertemu dengan kamu semua dan membiarkan kamu mengenali saya,” tambahnya.

..

Namun kenyataan Gigi tidak mendapatkan respon positif dari netizen. Sebaliknya mereka menganggap permintaan maaf tersebut sudah terlambat

“Jika Victoria’s Secret tidak di diadakan Shanghai, kamu mungkin tidak akan pernah mengeluarkan ini,” komen seorang netizen.

“Kamu seharusnya tidak hanya meminta maaf kepada orang-orang China, kamu harus meminta maaf kepada semua orang Asia, tapi sudah terlambat sekarang,” tulis seorang lagi.

 

sumber : malaysiandigest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *