5 perkara yang anda perlu tahu tentang wanita Kedah

Pernah bacakan kenyataan wanita Utara jadi pilihan lelaki dalam mencari jodoh. Sebabnya orang Kedah ni boleh dikatakan lawa-lawa. Bukan saja Kedah, Perlis dan Pulau Pinang pun termasuk dalam kategori Utara.

Artikel ini bukanlah nak buat perbandingan cantiknya wanita Utara dengan negeri-negeri lain. Tapi ada 5 perkara yang anda perlu tahu tentang wanita Kedah ini.

Jadi sebelum ambil keputusan nak pilih wanita Kedah untuk jadikan isteri, anda kena faham 5 alasan ini. Kalau berani tempuh, luluslah impian anda itu.

5 Fakta Tentang Wanita Kedah

Pertama : Perempuan Kedah Kuat Makan
Bukanlah kuat makan bermaksud pelahap. Wanita Kedah ini tak boleh kalau tak ada nasi. Memang ‘tele’lah dengan gelaran negeri Jelapang Padi tu.

Kedua : Suka Bergurau Dan Berkawan
Jangan pula nak jeles-jeles bila wanita Kedah ni dah jumpa geng dia. Sat lagi hampa kena ‘tiau’ dengan dia. Kalau ada kawan susah pun, mereka dengan rela hati membantu. Tak kiralah dari negeri mana pun kawan dia tu.

Ketiga : Amat Pentingkan Kebersihan Dan Kekemasan
Terutama yang kecik-kecik duduk dengan nenek, bila besar kerajinan dan ketelitian nenek tu melekat kat diri dia. Pantang ni kalau tengok rumah bersepah-sepah tak kemas. Adalah yang mahu dikerjakan tu nanti.

Keempat : Pantang Bangun Matahari Dah Tinggi
Dekat-dekat nak Subuh tu mak-mak dah mula bising suh bangkit. Yang jenis liat-liat tu siap sedialah tadah telinga dengar leteran mak. Pantang tok nenek kalau anak dara bangkit tengahari.

Kelima : Kuat Berpantang Lepas Bersalin
Bab-bab nak dapat balik badan macam anak dara memang kena serah kat wanita Kedah. Sebab itulah wanita Kedah ni strict sikit bab-bab berpantang. Pantang pula bukan jenis yang moden-moden ni… Tradisional! Bertungku, bertangas, pantang makan laksa setahun, dan segala macam pantanglah. Memang tak boleh dibuat main-main.

Sumber – Mingguanwanita

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *